Pamiętaj, że rezygnując z niektórych produktów, nie dostarczasz wszystkich makro i mikro
elementów. Możesz mieć niedobory, które prowadzą do złego samopoczucia i ogólnych problemów
ze zdrowiem, które ciężko wykryć. Poniżej znajduje się ściąga niedoborów i rozwiązań. Im więcej
wyeliminowanych produktów, tym trudniej uzupełniać braki. Czasem nie ma wyjścia i trzeba
zastosować suplementację.

L.pRodzaj dietyMożliwe niedoboryCzym zastąpićUwagi dodatkowe
1.bez glutenuwit. z grupy Borzechy, pestki, fasola, jajka, nabiał, dróbPolecam artykuł:
http://www.phie.pl/pdf/phe-2016/phe-2016-3-183.pdf
Węglowodanykasze, produkty razowe, groch, soczewica
Błonniknasiona, agrest, kiwi, maliny
2.cukrzycawit. B1otręby, drożdże, ryż dzikikawa i herbata 'rozbijają' wit. B1, uważaj!
3.FODMAPWit.Cszpinak, czerwona papryka, natka pietruszkiwit C rozpada się w wysokiej temperaturze
4.wegetariańskabiałkorośliny strączkowe, sojatrochę o soi: http://instytutpsychodietetyki.pl/mezczyzni-moga-jesc-soje/
Pamiętaj że soja jest GMO
żelazojajka, mocno zielone liście: pokrzywa, szpinak, jarmuż, botwinkażelazo łatwiej się przyswaja z wit.C, polej gotowe danie sokiem z cytryny lub pomarańczy
5bez jajekwit. Eorzechy, oleje z pestek (słonecznika, sezamu, winogron)białko i żółtko uczulają osobno (białko częściej).
6.Bez mlekawapńryby spożywane w całości (np. szprotki), fasola, natka pietruszki, szpinak (wapń z roślin jest słabo przyswajalny), wzbogacone wapniem napoje roślinnelaktoza zwiększa przyswajanie wapnia
wit. B12mięso, jajka, (nabiał zwierzęcy bez laktozy)jeśli nie jesz jajek i nabiału, to jedynym źródłem wit B12 jest mięso. Jeśli mięsa również nie jesz, potrzebujesz suplementu diety.
7.bez orzechówmagnezawokado, banany, soczewica, bób, ciecierzycaMasz alergię na orzechy? uważaj przy wysiłku fizycznym i piciu alkoholu, to nasila objawy.
cynkpomidory, quinoa, pieczarki
miedźkakao, wątróbka, nasiona, kasza gryczana

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *