Nie zliczę już ile razy usłyszałam ‚po co otwierasz sklep ze zdrową żywnością?’ na stwierdzenie, że planuję sklep dla alergików. Czym to się różni? Czym się różni dieta eliminacyjna od zdrowego odżywiania? Kiedy zmienić nawyki żywieniowe? I kiedy stosować dietę bezglutenową, a kiedy zdrowo się odżywiać?
Zaraz wszystkiego się dowiecie.
1. Dieta eliminacyjna – co to jest?
Jeśli eliminujesz z diety konkretną grupę produktów – jesteś na diecie. W uproszczeniu:
diabetycy – nie jedzą cukru
celiacy – nie jedzą glutenu
wegetarianie – nie jedzą mięsa

2. Zdrowe odżywianie – co to jest?
Zdrowo, się odżywiasz, kiedy zmieniasz swoje nawyki na inne, zdrowsze dla organizmu:
jesz 5 posiłków dziennie
pijesz 2 litry wody dziennie
unikasz wysokoprzetworzonej żywności
jesz sezonowe warzywa i owoce

3. Czym różni się dieta eliminacyjna od zdrowego odżywiania?
– nie licząc wegan i wegetarian, dieta eliminacyjna to KONIECZNOŚĆ, kiedy zdrowe odżywianie to WYBÓR. Co to znaczy w rzeczywistości?
Jeśli odżywiasz się zdrowo i złamiesz swoje zasady jednorazowo, ucierpi tylko Twoja duma, lub zapał. Dla osoby na diecie eliminacyjnej, złamanie diety może się skończyć śmiercią (alergia – wstrząs anafilaktyczny) lub zniszczeniem zdrowia. Nawet najmniejsze odstępstwa od diety mogą być leczone miesiącami po wybryku.
– zdrowa żywność posiada certyfikaty ‚bio’, ‚eko’, ‚fairtrade’ czyli dbamy o to SKĄD POCHODZI żywność. W diecie eliminacyjnej zwracamy uwagę, czego dany produkt NIE ZAWIERA. Może to być gluten, cukier, orzechy, nabiał, jajka itd. Eko ciasteczka z mąki pełnoziarnistej pszennej z ekologicznych upraw, mogą mieć certyfikat bio, ale są zrobione z mąki pszennej i zawierają cukier, dlatego przy diecie celiaka, czy cukrzyka są zagrożeniem zdrowia.
-produkty eko mają KRÓTKI SKŁAD, nie zawierają polepszaczy, spulchniaczy, konserwantów i innych dziwnych rzeczy. Żywność dla alergika może być ‚NIEZDROWA’, pieczywo bezglutenowe ma tak dziwne składniki, że część osób nie jest ich w stanie przeczytać. Oczywiście alergicy, jeśli chcą, mogą odżywiać się zdrowo, ale wracamy do pierwszego podpunktu – to jest ich własny, świadomy wybór’.

4. Kiedy zastosować jaką dietę?
Wybierz zdrowe odżywianie – jeśli nic Ci nie dolega, NIE MASZ PROBLEMÓW ZDROWOTNYCH, ale chcesz zadbać o przyszłe samopoczucie i uważasz, że jesteś tym co jesz.

Wybierz dietę eliminacyjną – jeśli CHORUJESZ, masz wysypki i inne zmiany skórne, masz obniżoną odporność. To jaką dietę eliminacyjną należy wybrać, powinno się ustalić z lekarzem, po odpowiednich badaniach.

W wielkim uproszczeniu:
ZDROWA DIETA – ZAPOBIEGA,
DIETA ELIMINACYJNA – LECZY

One Thought on “Dieta eko czy bez glutenu?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *